Busvervoer

Veel leerlingen van de Gomarus Scholengemeenschap reizen met de bus naar school. Het vervoer naar de Gomarus is georganiseerd door Arriva openbaar vervoer. Hier is een jaar of tien geleden voor gekozen, omdat het de goedkoopste manier van vervoeren was en dat is het nog steeds.

Routes
De bus rijdt iedere dag eenmaal heen 's morgens en twee of drie maal per dag een bus richting huis. We proberen op deze manier de leerlingen tegemoet te komen. De opstaptijden worden vermeld in een brief die ouders in de laatste week van de zomervakantie van de school ontvangen. Op de terugweg en in de winterperiode is het mogelijk dat de bussen andere routes gaan rijden om de leerlingen zo goed mogelijk over de bussen te verdelen. Het vervoer wordt verzorgd door de firma Juijn uit Zaltbommel i.o.m. Arriva, Juijn heeft het Keurmerk Touringcarbedrijven.

De abonnementen zijn ook geldig op alle overige reguliere buslijnen van Arriva in Rivierenland.

Verkrijgbaarheid busabonnement ‘Altijd Vrij Rivierenland’.

Zoals u weet reist u binnen Nederland sinds enkele jaren met de ov-chipkaart. Deze ontwikkelingen zijn ook voor u van belang omdat, in tegenstelling tot wat veel ouders denken, de buslijnen die naar de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem rijden géén besloten vervoer van de school is, maar regulier openbaar vervoer.

Dat betekent dat u, om gebruik te kunnen maken van één van de scholierenlijnen, een keuze moet maken uit een jaar/maandabonnement voor het openbaar vervoer.

Primair is het vervoer van de leerlingen een zaak tussen de ouders en Arriva. Wij proberen als school daarin een sturende rol te spelen.

Arriva heeft voor u een overzichtelijke website gemaakt met alle informatie. www.arriva.nl/gomarus


OV-CHIPKAART BESTELLEN

Er zijn anonieme OV-chipkaarten en persoonlijke OV-chipkaarten. Abonnementen kunnen uitsluitend worden aangeschaft voor gebruik op een persoonlijke OV-chipkaart! Dus als u voor uw kind(eren) een abonnement wenst aan te schaffen, dient u eerst een persoonlijke OV-chipkaart aan te schaffen. Dit kan via ov-chipkaart.nl. Houdt u rekening met een levertijd van 2 - 3 weken.

Om een abonnement aan te schaffen, heeft u het nummer van de OV-chipkaart nodig, dus u kunt pas overgaan tot het bestellen van een abonnement nadat u de OV-chipkaart heeft ontvangen!


 


Mocht u vragen hebben neem dan contact op met de klantenservice van Arriva (0800-0232545, gratis) of Annet Rebel–van de Werken, acrebel@gomarus.nl


Maak altijd een kopie van je abonnement!


OV-chipkaart kapot?

 1. M.b.v. bijgevoegde formulier (te vinden op www.ov-chipkaart.nl) de defecte kaart opsturen naar:

 aanvraagformulier

Klantenservice OV-chipkaart

Postbus 365

3800 AJ Amersfoort

Er wordt dan binnen 3 weken een nieuwe kaart opgestuurd. Het abonnement wordt overgezet op de nieuwe kaart.

 

Arriva geeft in het geval van verlies/diefstal of defecte kaarten niet langer brieven uit. De werkwijze is nu als volgt.

1.Vraag zsm een vervangende OV-chipkaart aan bij OV-chipkaart.nl

2. Reis in de tussentijd met:

  1. een andere chipkaart (veel reizigers hebben voor dit soort gevallen een 2e chipkaart)
  2. of met papieren kaartjes, deze zijn te koop bij de chauffeur.

3. Nadat je de nieuwe OV-chipkaart hebt ontvangen kun je via de website van Arriva de gemaakte extra kosten voor de dagen dat je niet met je abonnement hebt kunnen reizen, terug vragen.

De praktijk leert dat het nu meestal een dag of 2, 3 duurt voor de vervangende kaart er is.

 


OV-chipkaart verloren?

 Verlies melden bij Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). Houd uw Nederlandse bankrekeningnummer bij de hand voor uw saldoteruggave en voor de betaling van uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. U geeft hiervoor een telefonische machtiging af. U ontvangt binnen 7 dagen een vervangende kaart. Stond er een abonnement op uw oude kaart? Dan staat dit abonnement ook op de nieuwe kaart en kunt u gewoon weer reizen, als het abonnement nog geldig is.

Voor de tussenliggende periode zorgen voor een vervangend vervoerbewijs. Dat kan door een anonieme kaart te kopen en op saldo te reizen, door losse kaartjes te kopen of een tijdelijk abonnement te vragen aan de vervoerder. Dit laatste kan alleen bij Arriva en wordt alleen gedaan voor houders van een jaarabonnement. Het tijdelijke abonnement heeft de vorm van een reisbrief die door mij wordt opgesteld en per e-mail rechtstreeks naar de reiziger wordt gestuurd.