Ervaringsverhaal Arie den Ouden

                                                    

"Je moet gewoon het eerlijke verhaal vertellen.

Leerlingen prikken er toch wel doorheen"

 

Wat is er zo leuk aan leraar zijn?   

Het is heel mooi om iedere dag met leerlingen aan hun eigen toekomst te bouwen. Hierbij ben je als docent de drijvende kracht om ze daarvoor motivatie te geven. Ook ben je bezig om de leerlingen te vormen en daardoor invulling te geven aan een stukje burgerschap tijdens de lessen. 

Waarom koos je voor de Gomarus?  

Om de eenvoudige reden dat er een vacature was voor docent BWI. Zelf was ik op dat moment werkvoorbereider bij een klein bouwbedrijf. Ik had al langer de gedachte om te switchen naar het onderwijs. Deze kans heb ik aangegrepen en zodoende kon ik hier de lerarenopleiding starten die ik inmiddels heb afgerond. 

Wat voor leerling was je zelf op school? 

Oei, moeilijke vraag. Ik had niet altijd de motivatie om dingen te doen die in mijn beleving nutteloos waren. Achteraf ga je pas zien dat de meeste dingen juist wel nuttig zijn. Verder vond ik het tijdens de lessen altijd wel heel gezellig met mijn klasgenoten. De docenten vonden het dan vaak wat minder gezellig…    

 

"Ik had al langer de gedachte om te switchen naar het onderwijs"

 

Wat maakt je trots op de Gomarus?    

Het woord trots zou ik niet zo snel gebruiken, maar ik vind het wel heel mooi om een onderdeel te zijn van het Gomarus-team en een instrument te zijn om onze leerlingen aan een diploma te helpen. Daarnaast, en zeker niet minder belangrijk: we geven de leerlingen mee dat er belangrijke zaken zijn dan het aardse. We mogen ze wijzen op het Ene Nodige. 

Wat heb je geleerd van je leerlingen? 

Dat je gewoon het eerlijke verhaal moet vertellen. Ook als dat niet het mooiste verhaal is. Leerlingen prikken er toch wel doorheen.     

Wie vond je een goede docent en waarom?  

Tijdens de lerarenopleiding heb ik les gehad van Jan van der Steen. Deze docent wist van iedere les een gezellig samenzijn te maken. Als je vervolgens thuis aan het huiswerk zat, kwam je erachter dat we “spelenderwijs” ontzettend veel nuttige informatie hebben ontvangen.  

 

"We mogen ze wijzen op het Ene Nodige"

 

Wat is je leukste herinnering aan een les?   

Mooie herinneringen zijn er inmiddels heel veel. We hebben een keer een les georganiseerd in samenwerking met een bedrijf. Aan het begin van de dag waren er twee leerlingen die absoluut geen zin hadden in deze les. Eenmaal aan de slag gegaan waren juist die twee jongens de kartrekkers van de groep. En dan die opmerking: “We wisten niet dat het zo leuk zou zijn.” 

Wat is je grootste blunder als docent?   

Tijdens een toets, terwijl iedereen stil aan het werk was, dacht ik mezelf te kunnen permitteren om ongemerkt een e-mail te typen waar leerlingen niets mee te maken hadden. Toen ik na een tijdje wat onrust opmerkte kwam ik erachter dat het scherm nog gedeeld stond met het bord…  

Is er iets dat je leerlingen graag zou willen leren, maar zelf niet kunt?    

Dan denk ik toch aan de dagopeningen. Iedere dag mogen we de leerlingen erop wijzen dat er in dit leven een wonder moet gebeuren, wil het goed wezen voor de eeuwigheid. Op dat moment zijn we ze een weg aan het leren die we van nature zelf ook niet kunnen bewandelen. 

Wat is het belangrijkste dat leerlingen moeten onthouden uit je lessen? 

Ook bij deze vraag kom ik bij de dagopening terecht. Als onze leerlingen de lessen onthouden en hun ziel vergeten, dan is nog alles verloren. Daarom iedere dag de oproep om te zoeken naar die God Die nog steeds te vinden is.