Zorgloket

Voor alle ondersteuningsvragen wordt binnen de school dezelfde procedure gevolgd. De vragen van (basis)scholen, ouders en mentoren komen binnen bij het Zorgloket. Hieronder verstaan we een ‘loket’, waarbij iemand kan aankloppen en waarachter deskundigen[1] zitten, die over de zorgvraag nadenken en adviseren. In de beide volgende situaties speelt het Zorgloket een rol:

  • bij de aanmelding van nieuwe leerlingen die een ondersteuningsbehoefte hebben; dit geldt ook voor aanmeldingen van leerlingen in hogere leerjaren.
  • wanneer bij leerlingen die al op school zitten blijkt dat ze meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning kan bieden; dan heet het Zorgloket ‘IZO’ en ‘ZAT’.

Het Zorgloket is een team van deskundigen van binnen en buiten de school die allemaal dezelfde focus hebben: voor elke leerling de juiste ondersteuning zoeken. Deze ondersteuning wordt vervolgens concreet gemaakt voor het team van docenten dat de leerlingen dagelijks onderwijs geeft om zo samen met ouders (en hulpverleners) rondom de leerling te staan. Bij nieuwe leerlingen wordt er bovendien naar gestreefd een doorlopende lijn vanuit de basisschool te behouden.

Lees ook de ondersteuningsnotitie.

 

[1] Te denken valt aan: jeugdpsycholoog, orthopedagoog, sociaal-maatschappelijk werker, remedial teacher, eventueel uit te breiden met teamleider, coach motorische remedial teaching, dyslexiebegeleider, jeugdarts, leerplichtambtenaar.

 

<​- Terug